Instagram jest ulubionym kanałem promocji dla większości lektorów. Jednocześnie wielu z nich popełnia błędy, przez które utrudniają sobie pracę – czyli przyciągają mniej klientów. Sprawdź, jakie błędy popełniają konta lektorskie na Instagramie i czy któryś z nich pojawia się także u Ciebie.
Czy Twój profil na Instagramie przyciąga klientów?
Mimo że Instagram wydaje się łatwą, zabawną platformą do udostępniania zdjęć, w rzeczywistości wymaga sporej wiedzy i pracy, by treści dobrze wyglądały i skutecznie przyciągały klientów. Mówię to jako osoba, która swój biznes lektorski najmocniej rozkręciła na LinkedInie. Teraz działam na Instagramie, ponieważ tutaj jest moja aktualna grupa docelowa – lektorzy. W porównaniu do LinkedIna musiałam włożyć dużo więcej pracy, by osiągnąć zadowalające efekty. Dobre rolki, ciekawe karuzele, angażujące stories, DM-y – to wszystko wymaga dużo więcej wysiłku i wiedzy.
Jeśli lubisz Insta i czujesz, że to właśnie tutaj znajdziesz swoich idealnych klientów, warto poświęcić czas na nauczenie się tej platformy i doskonalenie swojej strategii.
Nie nauczę Cię teraz Instagrama od A do Z, ale wypunktuję kilka błędów, które najczęściej widzę na kontach lektorskich.
1. Trudny do zapamiętania nick
To jest problem nie tylko kont lektorskich na Instagramie. Nie raz łapałam się na tym, że chciałam komuś polecić fajny profil, ale jego nazwa była tak skomplikowana, że nie mogłam jej nie tylko wygrzebać z pamięci, ale też wyszukać na Instagramie.
Twój nick powinien być taki, żeby Twój obserwator bez problemu mógł powiedzieć: “A wiesz, obserwuję taki fajny profil, nazywa się Angielski z Krzyśkiem”.
Idealnie, gdyby w nazwie pojawiło się słowo kluczowe, ponieważ to wpływa na wyniki wyszukiwania w aplikacji. Ale jeśli masz pomysł na ciekawą, chwytliwą nazwę bez słowa „angielski” czy „hiszpański”, to też będzie ok.
2. Brak imienia w opisie
Spotykam czasem profile, które ewidentnie należą do lektora-freelancera, a nie do szkoły, a jednak nie ujawniają jego tożsamości, nie znajdziesz tam nawet imienia. Moim zdaniem sprzedaż w Internecie opiera się na zaufaniu i relacji, szczególnie w solobiznesie. Trudno jest to zbudować, całkowicie ukrywając swoją tożsamość. Równie dobrze takie konto mógłby prowadzić bot.
Nikt nie oczekuje, że będziesz dzielić się prywatnym życiem, ale podanie imienia czy zdjęcie dodają autentyczności i pozwalają zbudować relację. Jako lektor-freelancer tworzysz w końcu markę OSOBISTĄ. Jeśli będziesz od tego uciekać, może być Ci trudno zbudować zaangażowaną społeczność.
3. Podawanie liczby lat doświadczenia w bio
W bio jest dość mało miejsca i warto je wykorzystać na informacje, które autentycznie przyciągną potencjalnych klientów. Moim zdaniem warto wpisać tutaj liczbę lat doświadczenia, jeśli pracujesz w zawodzie dłużej niż dekadę, a już szczególnie jak dwie. To może robić wrażenie. Jeśli krócej, skup się na swoich wyróżnikach i chwytliwym call to action, czyli na przykład zaproszeniu do pobrania Twojego freebie lub zapisania się na lekcję próbną.
4. Informacje wprowadzające zamęt
Niejasny przekaz to częsty błąd. Mam tutaj na myśli używanie wyrażeń i skrótów, które nawet dla mnie, jako lektora, są niezrozumiałe, a co dopiero dla „zwykłej” osoby, oraz mieszanie przekazu do różnych grup docelowych. Na przykład ktoś przede wszystkim uczy języka niemieckiego, ale nagle pojawia się informacja o wsparciu metodycznym innych nauczycieli. Nie mówię, że nie wolno tego łączyć w jednym profilu, ale warto sprawdzić z potencjalnymi odbiorcami, czy wiedzą, czego mogą się spodziewać po danym profilu. Czasem zmiana nawet jednego słowa w opisie robi różnicę.
Co dalej?
To dopiero pierwsza część błędów, które popełniają konta lektorskie na Instagramie. W kolejnej znajdziesz następne cztery, które mogą wpływać na Twoją skuteczność. Jeśli chcesz poprawić swoją strategię, śledź dalsze wpisy!
Masz pytania? Napisz w komentarzu, jakie tematy związane z Instagramem są dla Ciebie interesujące.
📌 A jeśli szukasz inspiracji do tworzenia bardziej zróżnicowanych treści, pobierz mój darmowy przewodnik „9 pomysłów na angażujące posty”.